Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Guinea. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Guinea. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2011

Λίγα λόγια για τον Mamadou Barry


Ο Mamadou Barry (γ.1947 - Γουινέα) ανήκει σε μια γενιά μουσικών που μεγάλωσε σε μια χώρα όπου ο πολιτισμός αποτέλεσε κυρίαρχο μέσο άσκησης πολιτικής, από τις πρώτες κιόλας μέρες της ανεξαρτησίας της.
Για τον σκοπό αυτό η κυβέρνηση της Γουινέας είχε προβεί στην δημιουργία ενός εθνικού label (της ιστορικής Syliphone), καθώς η μουσική έπαιζε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της εθνικής υπερηφάνειας.
Το ενδιαφέρον είναι ότι οι μουσικοί χρηματοδοτούνταν από το κράτος με βάση τακτικές αποδοχές, όπως και οι άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι.

Το 1969 μια ομάδα νέων μουσικών, όλοι τους περίπου 20 ετών, δημιούργησαν μια νέα ορχήστρα στο Κόνακρι, τους Kaloum Star. Ανάμεσα τους οι Mamadou Barry στο σαξόφωνο και Mamadou Camara στην κιθάρα.



Ο "Maître" Barry, ονομαζόταν έτσι επειδή είχε δίπλωμα δασκάλου (και μια σύντομη καριέρα σε σχολείο), αφιερώθηκε στη μουσική, παρά την αντίθετη θέλησή της μητέρας του, ενώ ο πατέρας του ήταν επίσης μουσικός και έπαιζε ακορντεόν και κρουστά στην προ-αποικιακή ορχήστρα: Le Pavilion Bleu .
Σε νεαρή ηλικία εντάσσεται στους Ballets de Conakry σαν περκασιονίστας και λίγο αργότερα μαθαίνει να παίζει σαξόφωνο, λαμβάνοντας μαθήματα από τον Honoré Coppet , βαθιά επηρεασμένος από τον μεγάλο σαξοφωνίστα Momo Wandel Soumah (του οποίου και θεωρείται άξιος διάδοχος).
Μαζί με τους Kaloum Star θα γνωρίσει μεγάλη επιτυχία, παίζοντας όχι μόνο στη Γουινέα, αλλά και στη Λιβερία, την Σιέρα Λεόνε, τη Γουινέα Μπισάου και το Μαλί. Μοιράστηκε την σκηνή με αστέρια όπως οι Doc Albert & Aicha Kone, καθώς επίσης και με τον Richard Egues, φλαουτίστα των Habanero sextet, από τον οποίο και έμαθε να παίζει φλάουτο.
Παρ' όλα αυτά (ίσως επειδή ο Barry ήταν απο την "εθνότητα" Peul -και όχι Malinke- και κάποια μέλη ήταν Susu) οι Kaloum ηχογράφησαν μόνο 3 singles για την Syliphone  και είχαν συμμετοχή σε κάποιες συλλογές, όπως η ιστορική σειρά Discotheque.
Μόλις στα 1997  θα κυκλοφορήσουν στην Γαλλία το LP Felenko, πρώτο και μοναδικό τους άλμπουμ.



Ο Mamadou Barry είναι ένας πολυ-οργανίστας (καθώς παίζει τενόρο, άλτο και σοπράνο σαξόφωνο, αλλά και φλάουτο και κρουστά) και παράλληλα εξαιρετικός γνώστης όλων των ρυθμών και των μουσικών στυλ της περιοχής. Το ταλέντο του ως συνθέτη και ενορχηστρωτή τον οδήγησε επίσης να γίνει μουσικός διευθυντής και ενορχηστρωτής των Les Amazones de Guinée.
Όταν τη δεκαετία του ογδόντα οι μεγάλες ορχήστρες της Γουινέας άρχισαν να εξαφανίζονται, ο Barry συνέχισε να παίζει  "μπολιάζοντας" την μουσική παράδοση της πατρίδας του με την τζαζ, το μπλουζ, την τζαζ-ροκ, κρατώντας πάντα ζωντανό το πνεύμα των πρώτων ημερών .
Το 2009, μετά από σχεδόν 50 χρόνια καριέρας και σε ηλικία 62 χρονών, κυκλοφορεί το Niyo, το πρώτο προσωπικό του άλμπουμ.  Κοντά στο Barry βρίσκονται οι κιθαρίστες Mamadou Camara & Djessu Mory Kante  αλλά και μια πλειάδα από τους καλύτερους μουσικούς της Γουινέας , σε ένα σύνολο εμπλουτισμένο με τον παραδοσιακό ήχο των balafon, kora και Peul φλάουτο (Djelikaba Camar : balafon & Seyni Camara : kora).


Μέχρι πρόσφατα ο ίδιος ηγείται των Gombo Jazz, μιας μπάντας η οποία παίζει κάθε εβδομάδα στα clubs του Κόνακρι. Ένα μεγάλο μέρος του σεβασμού και της εκτίμησης που χαίρει έχει να κάνει και με την αγάπη του για τους νέους μουσικούς, που συχνά συνοδεύει τόσο στην σκηνή, όσο και στο στούντιο.

Πηγές :  T.P. Africa  &  AfroCubanLatinJazz 

Επίσης το "kaloum star-45s" έχει αναρτηθεί στο luckypsychichut.blogspot., και ελπίζω το  link να "δουλεύει" ακόμα ....

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2011

Franklin Boukaka & Keletigui et ses Tambourinis

 SYL 252  Franklin Boukaka avec Keletigui et ses Tambourinis
                           M'bongi eyi / Tata aleleti  (1970)

Εκείνα τα χρόνια όταν ένας καλλιτέχνης από κάποια άλλη χώρα της Αφρικής επισκεπτόταν την Γουινέα-Κόνακρι για κάποιες εμφανίσεις, οι Tambourinis ήταν αυτοί που συνήθως τον συνόδευαν. Κάπως έτσι προέκυψε και αυτή η ηχογράφηση με τον Κονγκολέζο Franklin Boukaka , μετά από μια περιοδεία στα 1970.

 Ο Franklin Boukaka ( 1940- 1972) ήταν ένας εξαιρετικός συνθέτης, ποιητής και ακτιβιστής.  (εδώ)
Στη σύντομη καριέρα του (ήταν 32 ετών όταν πέθανε) εργάστηκε  με τους  Band Negro - τους οποίους και βοήθησε στο ξεκίνημα τους -  και γύρω στο 1963 ή 1964  γίνεται μέλος των Cercul Jazz..Τότε είναι που απομακρύνεται από τραγούδια με θέματα την αγάπη , τη φύση κλπ  και τραγουδάει για τα κοινωνικά ζητήματα και την πολιτική.
Στις αρχές της δεκαετίας του εβδομήντα ο Boukaka  άρχισε να μεταφέρει την "ηθική οργή" του , για την κατάσταση στην χώρα του , από  το τραγούδι στην ενεργό δράση (η οποία τελικά του κόστισε την ζωή του).
(Ένα "ιδιότυπο" μαρξιστικό καθεστώς επικρατούσε στην Δημοκρατία του Κονγκό , όπως και σε άλλες χώρες της Αφρικής , που τώρα ονομαζόταν Λαϊκή Δημοκρατία).
Μετά την αποτυχία της εξέγερσης της 22ης  Φεβρουαρίου 1972  (που είχε σκοπό την ανατροπή της κυβέρνησης και του προέδρου της Marien Ngouabi) το όνομα του εμφανίστηκε στους καταλόγους των συλληφθέντων συμμετεχόντων, και ο θάνατος του ανακοινώθηκε λίγες μέρες αργότερα.
Κατά πάσα πιθανότητα εκτελέστηκε  με συνοπτικές διαδικασίες.
                                         Franklin Boukaka - M'bongi eyi